Ondersteun uw natuurlijke weerstand!

Door | Nieuws | Geen reacties
  

Ons lichaam heeft een uniek verdedigingsmechanisme; de weerstand. Dit immuunsysteem houdt indringers buiten, spoort schadelijke stoffen op en maakt ze onschadelijk. Een gezonde levensstijl beïnvloedt de weerstand positief. Volwaardige voeding, regelmatig bewegen en een goede balans tussen inspanning en ontspanning zijn hiervoor belangrijke ingrediënten. Het lukt echter niet altijd om zo gezond te leven, daarom kan onze weerstand soms wel wat hulp gebruiken. Solgar Advanced Immune complex bevat een combinatie van voedingsstoffen (vitamine C, D-3, koper, selenium, zink, vlierbessen) en bevat een combinatie van vitaminen, mineralen en bessen met anti-oxidatieve (celbeschermende) eigenschappen (vitamine C, selenium, koper en zink)  die de weerstand ondersteunen.

Elke capsule bevat

Vitamine D-3
De best opneembare vorm van vitamine D in een dosering van 25 µg die we goed kunnen gebruiken in de maanden dat ons lichaam zelf geen vitamine D kan aanmaken.

Bèta 1,3/1,6 glucanen
Glucanen worden gezien als de regelknoppen van het immuunsysteem. Advanced Immune Complex bevat een combinatie van twee glucanen uit gist celwand concentraat.

Ester-C®
Deze effectieve vorm wordt vitamine C met turbo genoemd; het wordt sneller opgenomen en blijft langer in de weefsels aanwezig.

Vlierbes extract in een dosering die gelijk staat aan ruim 2000 mg vlierbessen, een prima basis om de weerstand te ondersteunen.

De anti-oxidanten selenium, zink en koper in goed opneembare, organisch gebonden vorm. Deze zijn toegevoegd vanwege hun celbeschermende eigenschappen.

 

Nieuw ! NanoMineralen en Edelmetalen van The Health Factory

Door | Nieuws | Geen reacties

Sinds kort hebben wij een aantal producten van The Health Factory in ons assortiment opgenomen!

the-health-factory

Het betreft nanomineralen zilver, magnesium & zink. Mineralen zijn de bron van al het leven en de basis van voeding. Het menselijk lichaam bestaat uit ongeveer 4% mineralen die elk orgaan en alle elektrische impulsen in het lichaam beheersen. Mineralen, zoals de 50 miljard cellen in ons lichaam die zij voeden, zijn afhankelijk van elkaar voor hun werking. Daarom hebben we het volledige spectrum nodig. Nanomineralen zijn kleiner dan colloïdale mineralen. Hoe kleiner en ronder de mineraaldeeltjes zijn, hoe meer energie deze deeltjes hebben. Deze energie wordt gemeten als zetapotentieel. Je kunt alleen een hoog zetapotentieel verkrijgen als de deeltjes klein genoeg zijn. Je krijgt dan een krachtiger product met veel betere resultaten.

Nano Zilver: helpt bij huidinfecties, wondjes, schimmels, mondproblemen en nog veel meer.

Nano Magnesium: ondersteunt je botten, je gebit, je energieniveau en stofwisseling & is goed voor je gemoedstoestand, concentratie en geheugen.

Nano Zink: ondersteunt het immuunsysteem en zorgt mede voor een goede weerstand, het is goed voor de concentratie, het geheugen en ondersteunt de conditie van het oog.

De Kiem Natuurvoeding neemt KOOC op in het assortiment!

Door | Nieuws | Geen reacties

Nieuwe dag, nieuwe kansen! Dat betekent niet alleen een nieuwe kans om er een goede, positieve dag van te maken, maar ook een kans om weer lekker en gezond te eten. Is jouw inspiratie een beetje zoek om vanavond een lekkere én gezonde maaltijd op tafel te toveren? Dan willen wij je graag voorstellen aan KOOC.

 

100% Biologische kant-en-klaar maaltijden vrij van gluten, lactose en caseïne!

Na een drukke dag niet in de keuken hoeven staan, maar wel binnen een handomdraai genieten van een gezonde en verse maaltijd? KOOC laat met de nieuwe biologische kant-en-klaar maaltijden zien dat vers, gezond, snel en gemak heel goed samen kunnen gaan. Deze huisgemaakte maaltijden, bereid met onbewerkte ingrediënten zijn deskundig samengesteld door levensmiddelentechnoloog en gezondheidscoach Ralph Moorman. Hét gezonde alternatief voor kant-en-klaar maaltijden. Het enige wat je hoeft te doen is opwarmen. Geniet binnen 10 minuten van KOOC (in de pan) of verwarm het in de oven of steamer. Kies bijvoorbeeld voor kabeljauw met spinaziepesto, chili sin carne, vegetarische Gado Gado, of voor de wilde zalm met rode rijst en zeekraal. Al deze maaltijden met veel verse groenten en kruiden bevatten geen kunstmatige E-nummers, geen toegevoegde suiker én zijn gluten- en zuivelvrij!

kooc-persbericht

Onlangs nam voedingsdeskundige Juglen Zwaan de maaltijden van KOOC onder de loep! Zijn review vind je hier.

 

We zien u graag in onze winkel!

Succesverhaal Argandia

Door | Nieuws, Tips | Geen reacties

Afgelopen vrijdag hebben we weer een succesvolle huidanalyse-dag van Argandia gehad.

Een medewerkster van Argandia komt dan bij ons in de winkel om een huidadvies te geven. Ze maakt foto’s van je huid en bepaalt zo de elasticiteit, pigment, poriën, rimpel en talgproductie. Hierna kan ze een heel goed onderbouwd advies geven. Vaak komen er verrassende adviezen uit voort & uiteindelijk ook hele mooie resultaten en dus tevreden klanten.

Een positieve ervaring van een van onze klanten willen wij graag met jullie delen:

 

Jaren lang had ik last van acne… met name op mijn voorhoofd en kin.

Ik probeerde van alles. Het begon met het gebruiken van verschillende reinigingsproducten tot aan heftige peelingbehandelingen bij een schoonheidsspecialiste. Mijn huid werd elke keer flink aangepakt en dit had, naar mijn mening, in verhouding maar weinig resultaat. Althans, het resultaat was niet blijvend na zulke behandelingen. Telkens kwam de acne toch weer terug.

Op een gegeven moment ben ik zelfs de anticonceptiepil (Yasmin) gaan slikken om te kijken of dat hielp voor mijn acne. Ook dat was zonder voldoende resultaat.

Na een huidanalyse van een medewerkster van Argandia kreeg ik te horen dat ik een droge huid had, dus helemaal geen vette huid die teveel talg produceert, wat je zou verwachten bij acne! Zij adviseerde me dus om met een olie mijn gezicht te gaan reinigen en daarnaast pure Arganolie te gaan gebruiken (dit gebruikt ik 1x per dag, ‘s avonds). Zij vertelde me ook dat het mogelijk een aantal weken/maanden kon duren voordat ik resultaat zou zien. Dus ik moest geduldig zijn…

Ongeveer 1 jaar geleden ben ik met de producten van Argandia begonnen. Momenteel heb ik nauwelijks tot geen last meer van mijn acne!! Ik ben ontzettend blij.

 

Kerst Assortiment Broodafdeling

Door | Nieuws | Geen reacties

 

Ook dit jaar is er rondom kerst weer van allerlei lekkers te bestellen bij onze Bakkerij.

Denk aan kerststollen met & zonder suiker, van gist, zuurdesem of spelt. Variërend van 300 gram tot 1200 gram.  Maar ook gluten- & lactose vrije kerststol of een glutenvrije amandelstaaf.

Verder is er ook appeltaart, amandelstaven en een tulbandcake.

 

Wil je hier graag meer over weten of wat bestellen? Neem dan gerust contact op via de telefoon 0493-691074 of mail naar info@dekiemnatuurvoeding.nl

Curcuma voor een integrale aanpak van ontstekingen

Door | Nieuws | Geen reacties

Curcuma is een populair kruidensupplement, met goede onderbouwing voor een ontstekingsremmend effect bij breed spectrum aan ontsteking gerelateerde aandoeningen. Zo zijn bij artritis, eczeem, inflammatoire darmziektes, maar ook bij terugkerende luchtweginfecties goede resultaten geboekt met curcuma.

Met toename van de populariteit, groeit ook de discussie omtrent de opneembaarheid van curcuma. De curcuminoïden, de werkzame stoffen uit curcuma, worden maar in zeer kleine hoeveelheden teruggevonden in het bloed na suppletie met het pure kruid. Ontwikkelaars springen hierop in door technieken te bedenken om de opneembaarheid te vergroten. Denk aan het toevoegen van zwarte peper of het inkapselen van curcuminoïden in een vetstructuur, zoals bij fytosomale curcuma is gedaan. Uit onderzoek blijkt inderdaad dat de biobeschikbaarheid van de fytosomale vorm beter is.

Opmerkelijk is dat het gros van de studies waar curcuma ‘groot mee geworden is’ zijn gedaan met de pure vorm van curcuma. Deze curcuma is dan wel gestandaardiseerd op de hoeveelheid curcumine die het bevat, maar de hoeveelheid die daadwerkelijk in het bloed terechtkomt na het innemen van een gram curcuma is klein. De overige curcuminoïden lijken zich op te hopen in de darm, en niet in het lichaam terecht te komen. En toch werden goede resultaten geboekt op systematische ontstekingsbeelden.

Dit zou je als volgt kunnen verklaren. De darm staat bekend als centrale factor in het immuunsysteem. Denk aan de zogenaamde ‘lekkende darm’, waarbij de darmbarrière dermate is aangetast dat ongewenste stoffen door het epitheel lekken en zo een ontstekingsreactie veroorzaken, of een verstoring van de darmmicrobiotica. Beide fenomenen worden in verband gebracht met velerlei systemische ontstekingsbeelden. Dit draagt bij aan een verklaring voor de beperkte effectiviteit van lokale behandelingen met crèmes en injecties van bijvoorbeeld huids- en gewrichtsklachten, wanneer de ontsteking continue vanuit de darm wordt aangewakkerd.

Wanneer we weer teruggrijpen naar het curcuma verhaal, zou het best eens kunnen dat een deel van de effectiviteit van suppletie terug te voeren is naar het effect in de darm. Door ontsteking in de darm te remmen wordt tegelijkertijd een rem op systemische ontstekingsreactie gezet. Door het gebruik van nieuwe technieken, zoals het inkapselen van de curcuminoïden in een vetstructuur kan de hoeveelheid curcuminoïden die daadwerkelijk wordt opgenomen worden vergroot. Deze vorm van curcuma leent zich dan ook goed voor de systemische ontstekingsbeelden.

Maar, vergeet hierbij dus ook de darm niet! Probeer bij een vermoeden van een lekkende darm de darmwand te ondersteunen. Lijkt er sprake van dysbiose na bijvoorbeeld een antibioticakuur of recente infectie? Werk dan ook aan herstel van de darmmicrobiotica. Op die manier past curcuma perfect in een integrale aanpak van (systemische) ontstekingsbeelden.

Bron: Pharmactueel, september 2017

 

Diabetes omkeerbaar?

Door | Nieuws, Tips | Geen reacties

Maar liefst één miljoen mensen in Nederland hebben diabetes, waarvan 90% diabetes type 2 heeft. Het goede nieuws? We kunnen deze trend een halt toeroepen. Een bewuste levensstijl met natuurlijke en suikerarme voeding kan diabetes voorkomen en zelfs omkeren.

“Als diabeet moet je vetten vermijden, light producten en zoetstoffen gebruiken en kun je alles eten wat je wilt”. Richtlijnen in deze strekking worden goedbedoeld al jarenlang verspreid met wisselend resultaat. Zo kwam Esther bij mij in de praktijk. Ze hield zich nauwkeurig aan het haar voorgeschreven dieet; bruine boterhammen met halvarine en light frisdrank. De tussendoortjes mochten bestaan uit peperkoek, eierkoeken en meer van dat soort adviezen. Haar bloedsuikerspiegel bleef desondanks te hoor met als gevolg een hogere dosis medicijnen. Toen ik haar mijn richtlijnen uitlegde, keek ze in eerste instantie raar op, maar ze ging ermee aan de slag.

Nieuwe leefstijl. In mijn praktijk zie ik cliënten met diabetes type 2 en prédiabetes (het voorstadium van diabetes). Veelal mensen die niet voldoende resultaat bereiken met de reguliere adviezen die ze hebben gekregen. Vaak kan ik ze helpen met een aantal adviezen op het gebied van voeding en leefstijl. Esther verving haar halvarine met echte roomboter, liet de pakjes en zakjes voortaan in de supermarkt liggen en kookte voortaan verse maaltijden. De light frisdranken kwamen haar huis niet meer in en boodschappen deed ze voortaan op de fiets, in plaats van met de auto. Uiteindelijk bereikte zij haar doelen; ze voelt zich nu fitter en haar medicatie kon flink verminderd worden.

Diabetescoach. Natuurlijk adviseer ik je om jouw bloedsuikerspiegel regelmatig te laten controleren en bij voorkeur begeleiding te zoeken in de vorm van een diabetescoach. Wanneer je (nog) geen diabetes hebt is hete toch raadzaam om de kans op deze vervelende ziekte zo laag mogelijk te houden. Natuurlijk zijn er ook erfelijke factoren die mee kunnen spelen, maar zelf kun je door middel van gezonde voeding en leefstijl je kans op diabetes behoorlijk verkleinen. Als je weet dat 1 op de 3 mensen in Nederland vroeg of laat diabetes type 2 ontwikkelt (bron: DVN 2015) is het een fijne gedachte dat je hier vaak zelf invloed op kunt uitoefenen en met deze praktische tips vandaag nog aan de slag kunt!

12 diabetes tips:

  1. Eet zo veel mogelijk vers gemaakte, onbewerkte en liefst biologische voeding.
  2. Eet geen brood en vermijd aardappelen en mais producten.
  3. Combineer koolhydraten altijd met eiwitten of gezonde vetten voor een verminderd effect op de bloedsuikerspiegel.
  4. Stop met het drinken van frisdrank, vruchtensap, limonades en zo min mogelijk zoete dranken en alcohol.
  5. Kies voor volle- in plaats van magere producten.
  6. Sla light producten en synthetische zoetstoffen liever over.
  7. Kies alleen de zuurdere fruitsoorten en eet fruit met mate, gecombineerd met eiwitten/vetten.
  8. Vermijd koemelk en koemelkproducten.
  9. Voeg regelmaat toe, dus elke 3 uur wat eten, goed slapen en genoeg bewegen.
  10. Voeg eventueel bloedsuikerverlagende (van een goed merk) supplementen toe. (Vraag in de winkel naar informatie)
  11. Drink voldoende water.
  12. Doe aan stress management. Stress heeft een grote invloed op de bloedsuikerspiegel!

Aan de slag! Met deze algemene richtlijnen kun je aan de slag! Het is belangrijk om stapje voor stapje jouw eetpatroon te veranderen. Doe dit liefst onder begeleiding zodat je een stok achter de deur hebt en van je coach de échte trucs gaat leren! De resultaten die je kunt bereiken zijn:

  • Een bloedsuikerspiegel die in balans is
  • Een lager cholesterolgehalte
  • Een stabiele bloeddruk
  • Vermindering/ stoppen van medicijnen
  • Meer energie
  • Een beter slaappatroon, gezondere huid en nagels
  • Een betere stoelgang
  • Gewichtsverlies

Bron: Miss natural, tekst: Linda van der Sanden

 

Basissuppletie

Door | Nieuws | Geen reacties

Basissuppletie zijn voedingssupplementen die men dagelijks moet innemen om geen risico te lopen op nutriëntentekorten. Gezien de voedingsgewoonten van de gemiddelde Nederlander, vinden we dat basissuppletie onontkoombaar is. Waarom zijn we zo stellig?

Het is een feit dat de meeste Nederlanders onvoldoende groente en fruit eten om in hun dagelijkse behoefte vitamines en mineralen te voorzien. Vooral van magnesium- een mineraal dat betrokken is bij meer dan 300 processen in ons lichaam- krijgen we veel te weinig binnen.

Zelfs liefhebbers krijgen onvoldoende binnen. De kwaliteit van groente en fruit wordt steeds minder, waardoor zelfs liefhebbers van groente en fruit vaak onvoldoende nutriënten binnenkrijgen. Tijdens de ‘groene revolutie’ ging de opbrengst van gewassen in de ontwikkelde landen met een factor twee tot drie omhoog. Dit is onder andere te danken aan selectie en manipulatie van gewassen, alsmede de toevoeging van kunstmest. De opbrengst blijkt echter omgekeerd evenredig met de nutriëntendichtheid, waardoor de voedzaamheid van gewassen juist achteruitgaat. Uit onderzoek met frambozenstruiken blijkt bijvoorbeeld dat toevoeging van kunstmest (fosfor) ervoor zorgt dat de plant een grotere opbrengst geeft, maar per gram drooggewicht vooral rijker wordt aan fosfor. De acht andere mineralen – natrium, kalium, calcium, magnesium, mangaan, koper, boor en zink – namen maar liefst 20-5-% per gram drooggewicht af. (Hughes et al .,1979)

Wat niet in de grond zit… Landbouwgrond raakt verarmd en uitgeput. Uit een landbouwrapport van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) blijkt dat 25% van de landbouwgrond in de wereld ernstig is uitgeput. Nog eens 8% is matig uitgeput en 36% is stabiel, licht of matig uitgeput (FAO,2011). Bovendien is het gehalte organische stoffen in de bodem gemiddeld al met 50-65% gedaald sinds de mens zijn leefomgeving in cultuur brengt (Lal, 2004). Verarming van landbouwgrond leidt automatisch tot een mindere voedselkwaliteit: wat niet in de grond zit, komt ook niet op ons bord. Dit probleem speelt onder andere in het zuiden van Europa, waar een groot deel  van ons groente en fruit vandaan komt (FAO, 2011). Maar ook in Nederland is de bodem aan het verarmen. Hier is vooral een tekort aan selenium en jodium, maar ook andere nutriënten worden schaarser. De oorzaken van verarming zijn onder andere gelegen in de moderne intensieve productiemethode die sinds de ‘groene evolutie’ in de jaren 60 en 70 op grote schaal worden toegepast. Intensieve productiemethoden zorgen voor vervuiling, waterschaarste, landerosie, minder vruchtbare gronden en een beperkte biodiversiteit. Ook vindt er veel eenzijdige beplanting plaats. Elk gewas neemt een eigen unieke mix van nutriënten op uit de bodem; als men voortdurend één gewas verbouwt, krijgt de grond niet de kans om deze nutriënten weer aan te vullen.

Onrijp geplukt fruit. Om logistieke redenen is het ‘handiger’ om fruit onrijp te plukken: hierdoor kan het langer onderweg zijn en langer worden opgeslagen voordat het verkocht moet worden. Dit is de oplossing waar alle grote supermarkten voor kiezen, omdat ze vaak geen directe toelevering hebben vanaf het land. Echter, veel nutriënten – waaronder vitamine C – worden pas bij rijping in de zon aan de levende plant geproduceerd. Ofwel: hoe langer de weg van de fruitboom naar ons bord, hoe minder voedzaam het fruit is en hoe meer je er van moet eten. Nutriëntarm fruit zorgt daarmee voor een verborgen probleem. De 25% van de Nederlanders die voldoende fruit eet (2 stuks per dag) krijgt nog steeds onvoldoende vitaminen binnen als ze niet structureel kiezen voor biologisch fruit van een vruchtbare bodem.

“Helaas wordt de richtlijn voor visconsumptie door slechts 14% van de Nederlandse bevolking gehaald” 

Weinig bewegingsruimte vee. Kippen, varkens en koeien die weinig ruimte hebben om te bewegen krijgen ook weinig kans om spiermassa te ontwikkelen. Spiermassa bestaat uit eiwitten die in ons lichaam weer worden omgezet in de nodige aminozuren. Vlees uit de fabriek heeft nauwelijks bewogen, is vaak gevoed met granen (niet hun natuurlijke voeding, en granen kunnen bovendien van arme bodems afkomstig zijn), bevat veel vocht en zit vaak vol met antibiotica. Hier treedt dus ook een verdunningseffect op, waardoor men minder nutriënten binnenkrijgt, zelfs al houdt men zich aan de Richtlijnen Gezonde Voeding.

Vitamine D gehalte onnatuurlijk laag.. In Nederland is er een groot deel van het jaar weinig zonlicht voor een optimaal vitamine D-gehalte in het bloed; bovendien zitten de meeste mensen het grootste deel van de dag binnen. Wanneer er wel voldoende zonlicht is, beschermen de meeste mensen zich met zonnebrandcrème. De aanbevolen dagelijkste hoeveelheid in Nederland is gebaseerd op de handhaving van een bloedwaarde van gemiddeld 30 nmol/L. Natuurlijke gehaltes zijn dus bijna zes keer zo hoog als die van stadsbewoners. Orthomoleculair gezien wordt om diverse redenen een bloedwaarde van op zijn minst 80 nmol/L geadviseerd. Noch de ADH, noch het suppletieadvies van de Gezondheidsraad is daarvoor toereikend. Per cliënt zijn er veel verschillen, maar doseringen liggen minimaal op 45-50 mcg per dag om 80nmol/L te bereiken. Hoe hoger de dosering, hoe eenvoudiger het is om de ideale bloedwaarde te bereiken.

Slechts 14% haalt visrichtlijn. Omega-3-vetzuren uit vis vervullen een sleutelrol in de menselijke gezondheid. Omega–vetzuren bepalen de kwaliteit van de celmembranen in onze lichaamscellen, waaronder in het hart en de hersenen. Hoe beter de membranen worden verzorgd, hoe beter ze hun werk kunnen doen. Helaas wordt de richtlijn voor visconsumptie door slechts 14% van de Nederlandse bevolking gehaald. Wie wel vis eet, zou erop moeten letten vooral wild gevangen vette vis te eten. Wilde vissoorten hebben altijd de voorkeur boven kweekvissen, die veel antibiotica binnenkrijgen. Ook hier speelt weer dat vis vrij in de oceaan bewogen moet hebben om een optimaal nutriëntengehalte te bieden. Daarbij heeft koudwatervis de voorkeur, omdat deze voor zijn isolatie nog meer essentiële vetzuren aanmaakt.

Conclusie: basissuppletie. Omdat nutriëntengehaltes in gewassen bewezen achteruitgaan, de ADH niet is aangepast op de huidige nutriëntenstatus van groente en fruit, we onvoldoende vis eten en we onvoldoende zonlicht ontvangen is basissuppletie met multivitaminen en – mineralen, omega-3, vitamine C, vitamine D en magnesium onder alle omstandigheden voor iedereen in Nederland onontkoombaar. Daarnaast blijft het een feit dat u de mensen die wél voldoende in de zon zijn, dagelijks biologisch groente en fruit eten én visliefhebber zijn hoogstwaarschijnlijk maar zelfdenzult aantreffen. Het is daarom essentieel om vanaf dag 1 met basissuppletie te beginnen. Hierdoor wordt ook snel duidelijk waar de problemen liggen: of het zuiver een voedingsprobleem is, of dat er meer aan de hand is. Want, er zijn veel problemen op te lossen of te voorkomen met voeding, suppletie en lichaamsbeweging.

Bron: Bonusan 50 jaar, basissuppletie is voor iedereen onontkoombaar

Slimmer omgaan met ons voedsel!

Door | Nieuws | Geen reacties

Weg met de verspilling!

‘De meeste mensen gooien niet graag eten weg’, zegt onderzoeker Toine Timmermans van Wageningen University & Research. ‘Toch verspillen we veel goed voedsel, gemiddeld bijna 50 kilo per persoon per jaar. Dat is 14 procent van het eten dat we kopen. Vaak onterecht verdwijnt het in de groencontainer. Omdat we te veel hebben klaargemaakt, omdat voedsel over de datum is of omdat het bedorven is.’

Dat al dat bruikbare voedsel niet daadwerkelijk gegeten wordt, kost niet alleen veel geld. Het heeft ook grote gevolgen voor het milieu. Als voedselverspilling een land was, zou het na de V.S. en China de grootste producent van CO2 zijn. En wanneer we in Europa de verspilling met de helft zouden verminderen, scheelt dat een oppervlakte aan landbouwgrond even groot als België. Minder verspillen is ook nodig in het licht van de groeiende vraag naar voedsel, aldus Timmermans. Tot 2050 groeit de wereldbevolking  tot 9 miljard mensen, die allemaal moeten eten. De welvaart stijgt, en de vraag naar voedsel groeit mee. In 20150 is 60% meer voedsel nodig dan vandaag. Tegelijk moeten we deze toename realiseren met minder beschikbare landbouwgrond en minder hulpmiddelen, zoals kunstmest. Verspilling beperken is daarom een must.

Boodschappenlijstje ‘Het begint al bij het boodschappen doen’. Als je eerst kijkt wat er nog ligt in de koelkast en de voorraadkast, koop je geen eten dat je nog in huis hebt. Een boodschappenlijst helpt hier zeker bij. Dan kun je makkelijker weerstand bieden aan aanbiedingen. Als je boodschappen doet terwijl je honger hebt, neem je ook al gauw meer mee dan je nodig hebt. Goed bewaren voorkomt dat etenswaren bederven. De Bewaarwijzer van het Voedingscentrum geeft antwoord op alle vragen over slim kopen, koken en bewaren. De Bewaarwijzer heeft onder meer een plaatje van de ideale koelkast: waar bewaar je wat en hoelang kun je geopende producten bewaren. Verder staan er handige tips om voedselverspilling te voorkomen. De Bewaarwijzer is te downloaden op de website van het Voedingscentrum.  Verder is het goed om te weten wat de houdbaarheidsdatum inhoudt. ‘Veel mensen weten het verschil niet tussen “tenminste houdbaar tot” & “te gebruiken tot”. Tenminste houdbaar tot (THT) staat op producten die niet snel bederven. Vaak zijn ze goed tot ver na de datum op de verpakking. Te gebruiken tot (TGT) staat op bederfelijke producten. Na deze datum kunnen er schadelijke bacteriën in zitten.

Bron: Dichterbij Peelland Zuid, Rabobank

All rights reserved Salient.